Selecteer een pagina

Het algemene e-mailadres dat bij je Rotary Santarun pakket hoort is op diverse manieren benaderbaar. Om het instellen van je e-mailprogramma wat te vergemakkelijken hebben we deze instellingen hieronder beschreven.

Ook wanneer je geen e-mail kunt ontvangen en/of versturen is het verstandig om deze instellingen nog eens na te lopen.

SMTP instellingen (uitgaande mailserver)

Wachtwoord: je-wachtwoord
Poort: 587 (gebruik geen poort 25)
Beveiliging: TLS (STARTTLS) (verplicht)
Authenticatie: versleuteld wachtwoord of encrypted password (verplicht)

SMTP is de uitgaande mailserver. Hiermee worden je e-mailberichten dus verstuurd vanaf je domeinnaam. Indien je dit niet juist of correct invult, dan zul je geen e-mail kunnen versturen vanaf je domeinnaam en/of e-mailaccount.

POP3 instellingen (inkomende mailserver)

Poort: 995
Beveiliging: SSL / TLS (verplicht)
Authenticatie: normaal wachtwoord of normal password (verplicht)

POP3 is dus de inkomende mailserver. Hiermee worden email berichten dus opgehaald vanaf je domeinnaam en/of e-mailaccount. Afhankelijk van de instellingen van je e-mailprogramma blijven de berichten al dan niet op de server staan. Na verloop van tijd (standaard is dit 14 dagen) worden opgehaalde email berichten automatisch verwijderd.

IMAP instellingen (inkomende mailserver)

Poort: 993
Beveiliging: SSL / TLS (verplicht)
Authenticatie: versleuteld wachtwoord of encrypted password (verplicht)

IMAP is eveneens een inkomende mailserver net zoals POP3. Echter bij IMAP blijven de e-mailberichten op de server staan, totdat je deze zelf (handmatig) verwijdert uit je e-mailprogramma / client. Je leest bij IMAP altijd de berichten rechtstreeks vanaf de server. Wanneer je mappen aanmaakt in jouw e-mailprogramma / client, dan worden deze ook op de server aangemaakt.

SSL

SSL is tegenwoordig verplicht. Zonder SSL kan er namelijk niet gemaild worden, controleer dus goed of dit aan staat.

Authenticatie

Bij sommige e-mail clients krijg je de melding dat inloggen optioneel is, maar dat is niet zo. Inloggen is verplicht op het domein bosnameserver.nl. Dat geldt zowel voor inkomende als voor uitgaande mail.

Webmail

(e-mail lezen en beantwoorden wereldwijd via een webbrowser)

Link: https://webmail.rotarysantarun.nl
Gebruikersnaam: je-emailadres

Automatische blokkade

Wanneer je meerdere keren je wachtwoord en/of gebruikersnaam verkeerd invult, dan word je automatisch geblokkeerd voor +/- 15 minuten. Je kan dan gedurende die periode niet inloggen. Dit is puur voor je eigen en onze veiligheid om ‘hacking’ van e-mailaccounts te voorkomen.

Problemen met versturen van e-mail

Voorheen werd veel gebruik gemaakt van de uitgaande mailserver van je internet provider. Helaas blijkt dit vandaag de dag veel problemen te veroorzaken. Dit komt doordat de meeste internet providers ‘relay’ van e-mail niet meer toestaan. Dat wil zeggen dat je e-mail verstuurt vanaf een domeinnaam die niet bekend is bij je internetprovider.

Ook werd vroeger veel gebruik gemaakt van poort 25 voor het versturen van email. Deze poort wordt tegenwoordig veel geblokkeerd door de meeste internetproviders, omdat vanaf deze poort 25 voornamelijk spam werd verstuurd. Het is dus raadzaam om je e-mail instellingen na te lopen wanneer je problemen ondervindt.