Selecteer een pagina

Het opmaken van een artikel is niet echt moeilijk. Wanneer je een beetje systematisch te werk gaat en een aantal vaste regels hanteert kun je met minimale handelingen zorgen voor een consistente opmaak van je webpagina’s.

Voor jouw RotarySantaRun website zijn de belangrijkste opmaakkenmerken voorgedefinieerd. Dat wil zeggen dat voor elk tekstelement het lettertype, de lettergrootte, de kleur en nog een aantal andere zaken zijn vastgelegd in een zogenaamd stijlblad (css). Voordeel hiervan is dat de website geheel in de SantaRun huisstijl wordt weergegeven. Ander voordeel is dat je zelf niets hoeft op te maken. Je hoeft alleen maar aan te geven welk tekstelement u wilt gebruiken en het css doet de rest.

Alinea

Alinea’s worden in HTML gedefinieerd als p (paragraph). De bedoeling is dat deze tekst goed leesbaar moet zijn, lettergrootte en interlinie moeten derhalve goed op elkaar afgestemd zijn waardoor de website prettig leest. Binnen de alinea tekst zou u nog via de gereedschapsbalk kunnen aangeven of een tekst bold of italic moet worden. De tekst die je nu leest is bijvoorbeeld een paragraaf tekst.

Kopteksten

1 – Rotary SantaRun

2 – Rotary SantaRun

3 – Rotary SantaRun

4 – Rotary SantaRun

5 – Rotary SantaRun
6 – Rotary SantaRun

Tip:

Op een webpagina mag maximaal 1x een Koptekst H1 voorkomen. Althans, als het aan Google ligt. Het helpt de zoekmachine namelijk met te bepalen wat belangrijk is en wat niet. Let daar dus op met het opmaken van jouw webpagina’s. De kop van het hoofdartikel op de homepage komt hier in ieder geval voor in aanmerking.

De kopteksten 2 t/m 6 mogen zo vaak worden gebruikt als nodig, maar ook hierbij geldt dat ze met mate en volgens een bepaalde logica moeten worden ingezet.

Lijsten

Bij opsommingen kan gebruik worden gemaakt van lijsten. Deze kennen we in twee soorten:

Opsommingslijst
Dit is een lijst met een willekeurige volgorde. De verschillende items worden aangegeven met een neutraal tekentje. Standaard is dat een zwarte stip.

• Aenean vulputate eleifend tellus.
  • Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim.
  • Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus.

Genummerde lijst
Bij de genummerde lijst zijn er verschillende opties om de ordening aan te geven. In WordPress wordt een genummerde lijst gebruikt.

1. Quisque rutrum.
  2. Aenean imperdiet.
  3. Etiam ultricies nisi vel augue.
  4. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui.

Blockquote

Tim Berners-Lee
The goal of the Web is to serve humanity. We build it now so that those who come to it later will be able to create things that we cannot ourselves imagine.

Met een blockquote kunnen belangrijke stukken uit de lopende tekst nog eens extra benadrukt worden. Of kunnen ze juist gebruikt worden om de bezoeker aan te zetten de tekst te gaan lezen.